loader
Imagine Dinu Maria
Maria Dinu

  Maria Dinu (n. 6 noiembrie 1985, la Bechet), poetă și critic literar, este profesor de limba și literatura română și secretar de redacție la revista Mozaicul. Este doctor în filologie (2016) al Facultății de Litere, Universitatea din Bucureşti, cu teza de doctorat „Discursul critic al lui Adrian Marino. Biografie, biografia ideilor literare şi autobiografie”, coordonată de prof. univ. dr. Mircea Martin. A publicat ca volume de autor: Noaptea părului liber (Prefață de Izabel Vintilă, Editura Aius, Craiova, 2017), volum de versuri căștigător al celei de-a doua ediții a Concursului Național de Poezie „Constantin Nisipeanu”; Adrian Marino: (in)variante ale discursului critic, (Prefață de Cătălin Ghiță, Editura Aius, Craiova, 2021), Ierburi pentru ce nu cunosc, (volum de versuri, Editura Aius, Craiova, 2022). Ediții îngrijite: Adrian Marino. Exerciții de disciplină a creației. Studii, cronici, interviuri și anchete din revistele craiovene (1967-2005), Editura Aius, Craiova, 2013, ediție îngrijită și studiu introductiv de Maria Dinu, Adrian Marino la centenar, Editura Aius, Craiova, 2021, ediție îngrijită de Maria Dinu și Petrișor Militaru.

Fișa de creație
Maria Dinu, The War against Witches. A Durandian Reading Grid, în Symbolon, Imaginaire de la guerre, coordonatori Ionel Bușe, Jean Jacques Wunenburger, Université Lyon III, 2023, nr. 16;
Maria Dinu, „Cealaltă Ancuţă” de Mihail Sadoveanu. Eros şi vrăjitorie, în Literatură, artă, spiritualitate. (Co)Relaţii în contemporaneitate, coord. Emanuela Ilie, Editura Universităţii „Aurel Vlaicu” din Arad, 2023, pp. 31-38;
Maria Dinu, „Mihnea şi baba” de Dimitrie Bolintineanu: bătrâna vrăjitoare în ipostaza Mamei Terifiante, în Studia Linguistica et Filologica. In Honorem Prof. univ. dr. Doina Negomireanu, coord. Elena Pîrvu, Editura Universitaria, Craiova, 2022, pp. 248-255;
Maria Dinu, „Baba Cloanţa”de Vasile Alecsandri: pactul bătrânei vrăjitoare cu diavolul, în Literatură şi comunicare: forme ale gândirii critice, edit. Emilia Parpală, Carmen Popescu, Editura Universitaria, Craiova, 2022, pp. 21-27 ;
Maria Dinu, Femeia suprarealistă în poezia lui Virgil Teodorescu, în Virgil Teodorescu și suprarealismul european, edit. Petrișor Militaru, Gabriel Nedelea, Silviu Gongonea, Editura Universitaria, Craiova, 2021, pp. 47-64;
Maria Dinu, „Structura romantică duală” ca esență a operei macedonskiene în viziunea lui Adrian Marino, în Caiete macedonskiene, volumul al III-lea, Editura Eikon, București, 2021.
Maria Dinu, Sașa Pană și idealul feminin suprarealist, în volumul Sașa Pană și revista avangardistă unu, editori Petrișor Militaru, Cătălin Davidescu, Editura Aius, Craiova, 2019;
Maria Dinu, Alexandru Macedonski: recuperarea unui marginalizat, în Caiete macedonskiene, volumul I, coordonator Ion Munteanu, Editura Eikon, București, 2019;
Maria Dinu, M. Blecher și D. Trost: starea de transparență în Suprarealismul lui D. Trost. Caietele simpozionului Craiova și Avangarda europeană, coord. Petrișor Militaru, Editura Universitaria, Craiova, 2014;
Maria Dinu, Despre receptarea critică a operei lui Gherasim Luca, în Infranegrul. Caietele simpozionului Craiova și Avangarda europeană. Centenar Gherasim Luca, coord. Petrișor Militaru, Editura Aius, Craiova, 2013;
Maria Dinu, Adrian Marino și mediul intelectual craiovean, în volumul Craiova – modele de legitimare și valori europene. Colocviile revistei „Mozaicul”, ediția a VI-a, 2013, Craiova, coord. Luiza Mitu, Daniela Micu, Editura Aius, Craiova, 2013;
Maria Dinu, Studii eminesciene din anii ’60 în Studii eminesciene. Caietele Colocviului Naţional Studenţesc „Mihai Eminescu”, nr. 17, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, 2010;
Maria Dinu, Conceptul de expresionism în viziunea exegezei operei lirice blagiene în Caietele Lucian Blaga, vol. XI, Editura Universităţii „Lucian Blaga”, Sibiu, 2010;
Maria Dinu, Norme şi criterii în exegeza eminesciana la începutul secolului al XX-lea în Studii eminesciene. Caietele Colocviului Naţional Studenţesc „Mihai Eminescu” , nr. 17, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, 2009;
Maria Dinu, Raportul dintre eul liric şi eul biografic în viziunea exegeţilor operei blagiene în Caietele Lucian Blaga, vol. VIII, Editura Universităţii „Lucian Blaga”, Sibiu, 2007;
Maria Dinu, Istoric şi anistoric în studiile eminesciene în Studii eminesciene. Caietele Colocviului Naţional Studenţesc „Mihai Eminescu” , nr. 14, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, 2007.

Referințe critice (în periodice și în volume)
Ilona Duţă, Adevărul în doi al ambiguităţii iubirii, în Ramuri (1286), nr. 8, 2023, p. 17;
George Popescu, „Uitarea de corp” ca probă identitar poetică, în Radiografii critice în oglinzi retrovizoare, Editura Autograf MJM, Craiova, 2022, pp. 287-388 ;
Ana Paraschivescu, Apă, ierburi şi multă poezie, în Mozaicul (XXIV), nr. 11-12, 2022, p. 16;
Geo Constantinescu, Maria Dinu. Adrian Marino. (In)Variante ale discursului critic, în Mozaicul (XXV), nr. 4, 2022, p. 9;
Petrișor Militaru, Recitindu-l pe Marino, în Apostrof, nr. 10, 2021, p. 11;
Ştefan Vlăduţescu, Maria Dinu: un admirabil Marino doctoral, în Mozaicul (XXIV), nr. 10, 2021, p. 7;
Emanuela Ilie, Noaptea părului liber. Întrupări și epifanii poetice, în Convorbiri literare, nr. 5 (281), mai 2019, p. 98;
Adi G. Secară, Candida mistificare” a unui „viol încuviințat” de literatură, în Mozaicul (XXI), nr. 3, 2018, p. 18;
Octavian Mihalcea, Magnetismul evaziunilor transfiguratoare, în Dunărea de Jos, nr. 192, februarie 2018;
Silviu Gongonea, Chipurile feminității și erotizarea lumii, în Mozaicul (XX), nr. 4, 2017, p. 10;
Liviu Antonesei, Un debut poetic remarcabil, în Bucovina literară (XXVIII), nr. 11-12, noiembrie-decembrie 2017, p. 25.

Premii literare
Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Craiova, pentru volumul de versuri Noaptea părului liber (Editura Aius, Craiova, 2017), 11decembrie 2018;
Premiul I la Concursul de Creație Literară „Veronica Micle”, ediția a XVI-a, Iași, 20-21 februarie 2016;
Premiul Tradem la Concursul Național de Poezie „Traian Demetrescu”, ediția a XXXV-a, Craiova, octombrie 2013;
Menţiune și Premiul Special al Editurii Polirom pentru lucrarea Exegeza eminesciană în anii ’60 la Colocviul Naţional „Mihai Eminescu”, ediția a XXXVI-a, Iaşi, 2010;
Premiul I pentru lucrarea Norme și criterii în exegeza eminesciană de la începutul secolului al XX-lea la Colocviul Naţional „Mihai Eminescu”, ediția a XXXV-a, Iaşi, 19-21 mai 2009;
Menţiune pentru lucrarea Livius Ciocîrlie, structuralistul temperat la Colocviul Naţional de Literatură Română Contemporană, ediția a IV-a, Braşov, 12-14 aprilie 2009;
Premiul al II-lea pentru lucrarea Conceptul de expresionism în exegeza liricii blagiene la Colocviul Naţional „Lucian Blaga”, ediția a XI-a, Sibiu, 2009;
Premiul I pentru lucrarea Conceptul de modernitate în exegeza eminesciană la Colocviul Naţional „Mihai Eminescu”, ediția a XXXIV-a, Iaşi, 2008;
Menţiune pentru lucrarea Tipic și atipic în construcția personajului Vica Delcă din romanul „Dimineaţă pierdută” de Gabriela Adameşteanu, la Colocviul Naţional de Literatură Română Contemporană, ediția a II-a, Braşov, 2007;
Premiul al II-lea pentru lucrarea Istoric și anistoric în exegeza eminesciană. la Colocviul Naţional „Mihai Eminescu”, ediția a XXXIII-a, Iaşi, 2007;
Premiul al II-lea pentru lucrarea Elemente de teatralitate în exegeze blagiană, Colocviul Naţional „Lucian Blaga”, ediția a IX-a, Sibiu, 2007;
Premiul al II-lea pentru lucrarea Eul liric în viziunea exegezei operei blagiene, la Colocviul Naţional „Lucian Blaga”, ediția a VIII-a, Sibiu, 26-28 octombrie 2006.