Cap. 1 Dispoziţii generale
Art. 1 Uniunea Scriitorilor din România, numită în continuare USR, este succesoarea Societăţii Scriitorilor Români, înfiinţată în anul 1908. USR, declarată persoană juridică română de utilitate publică prin Decretul nr. 267/1949, este o organizație profesională de creatori literari, nonguvernamentală, nonprofit și apolitică, constituită în scopul de a apăra interesele de breaslă, economice, sociale şi morale ale membrilor ei şi de a-i reprezenta în raporturile cu autorităţile, cu alte asociaţii de creatori, cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate. USR funcționează în temeiul Decretului-Lege nr. 27/1990 și a prezentului Statut, fiindu-i aplicabile dispozițiile Art. 85 din OG 26/2000.
Art. 2 USR îşi însuşeşte principiile din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, interzicând promovarea unor atitudini şi aderarea la activităţi contrare demnităţii şi libertăţii umane, precum şi libertăţii de opinie şi de expresie.
Art. 3 Primirea noilor membri în USR se face, în condiţiile prezentului Statut, fără niciun fel de discriminare.
Art. 4 Deciziile USR, ale Filialelor şi ale Comisiilor se iau, acolo unde este prevăzut votul, prin vot secret sau vot deschis, după cum hotărăsc membrii USR participanţi. Hotărârile se iau cu o majoritate de jumătate plus unu din voturile exprimate ale membrilor prezenţi, cu excepţia cazurilorîn care este specificată altă procedură.
Cap. 2 Obiectul de activitate
Art. 5 USR poate desfăşura, singură sau în parteneriat, următoarele activităţi:
înfiinţarea de Filiale fără personalitate juridică în ţară sau în străinătate, în condiţiile prezentului Statut, precum şi finanţarea activităţii şi publicaţiilor acestora. Filialele din străinătate rămân supuse legislației în materie a statului respectiv;
organizarea, finanţarea sau cofinanţarea de congrese, simpozioane, festivaluri, târguri de carte, concursuri şi dezbateri profesionale, schimburi culturale cu autorităţi, instituţii sau organizaţii din ţară şi din străinătate, precum şi alte manifestări similare din ţară şi din străinătate;
editarea, publicarea pe suport de hârtie sau on-line şi comercializarea de reviste sau de cărţi, prin intermediul Editurii „Cartea Românească” (pe care o administrează singură sau împreună cu o altă editură, printr-un colegiu de 5 scriitori votaţi pe un mandat de 5 ani, dintre care 3 scriitori sunt desemnați de Comitetul Director, iar 2 scriitori sunt nominalizați de editura parteneră);
înfiinţarea de publicaţii, edituri, tipografii, ateliere, librării, muzee, case memoriale etc., care pot desfăşura activităţi comerciale în beneficiul USR;
înfiinţarea şi administrarea de case de creaţie, cantine-restaurant, hoteluri etc., care pot desfăşura activităţi comerciale în beneficiul USR;
organizarea şi administrarea fondului documentar propriu (arhivă, bibliotecă etc.);
acordarea de premii celor mai valoroase creaţii scriitoriceşti;
stimularea financiară a tuturor formelor de creaţie literară, inclusiv a traducerilor din şi în limba română;
stimularea financiară a membrilor USR şi a tinerilor scriitori, nemembri ai USR, prin burse, organizarea şi finanţarea unor simpozioane, călătorii de documentare şi altele asemenea;
acordarea de sprijin şi consultanţă în probleme sociale şi profesionale, în măsura competenţelor angajaţilor săi sau prin stabilirea unor parteneriate cu instituţii specializate (cabinete de avocatură, unităţi medicale etc.);
acordarea, în situaţii întemeiate şi în limita bugetului său, a unor ajutoare nerambursabile şi împrumuturi atât pentru membrii săi, cât şi pentru angajaţii săi;
protejarea şi cinstirea memoriei scriitorilor;
iniţierea de acte normative referitoare la profesiunea de scriitor sau la obştea scriitoricească;
încheierea de parteneriate, convenţii, protocoale şi contracte cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, atragerea de subvenţii şi sponsorizări, în vederea obţinerii fondurilor necesare funcţionării şi dezvoltării proprii;
încasarea, în condiţiile legii, a timbrului literar;
atragerea de fonduri de la UE, de la autorităţile statului român, de la fundaţii şi alte organizaţii interne şi internaţionale pentru desfăşurarea activităţilor proprii.
Cap. 3 Membrii
Art. 6 Poate deveni membru al USR, pe bază de cerere individuală, orice autor care are cetăţenie română, orice autor cetăţean străin care domiciliază în România, scrie în limba română sau în limbile minorităților naționale sau orice autor/ traducător literar de limbă română care domiciliază în străinătate. Condiţiile de primire sunt prevăzute de Regulamentul Comisiei de Validare.
Art. 7 Membrii USR au următoarele drepturi:
să participe la activitatea Filialei din care fac parte;
să participe la proiectele și programele USR, să concureze pentru burse, premii și eventuale subvenții acordate de USR, toate acestea în condițiile stabilite de organizator (USR);
să beneficieze de toate facilităţile prevăzute în Cap. 2, Art. 5, punctele g), h), i), j), k) şi m);
să aleagă şi să candideze în alegeri pentru organele de conducere ale USR şi ale Filialelor;
să primească, în condițiile Legii nr. 8/2006, indemnizaţia prevăzută pentru pensionarii membri ai Uniunilor de Creatori, legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică conform Legii;
să primească indemnizația de merit, în funcţie de numărul de locuri alocat USR și cu respectarea normelor Legii nr. 118/2002.
Art. 8 Membrii USR au următoarele obligaţii:
să respecte dispozițiile legale privind organizarea și funcționarea USR, prevederile prezentului Statut, precum şi deciziile luate în condiţii statutare de către organele de conducere ale USR;
să achite în fiecare an cotizaţia stabilită de Consiliul USR. Dacă membrul USR nu-şi achită cotizaţia pe o perioadă de cel puţin 1 an, el este suspendat din drepturile prevăzute la Cap. 3, Art. 7;
să opteze, în cazul editării operelor proprii, pentru virarea timbrului literar către USR;
să respecte normele deontologice ale breslei scriitoriceşti şi să nu afecteze în niciun fel, prin activitatea lor și prin declarații publice, imaginea și prestigiul USR.
Art. 9 Calitatea de membru USR încetează în următoarele cazuri:
prin deces;
ca urmare a demisiei, formulată în scris şi înregistrată la Secretariatul USR. Dacă un membru demisionat din USR doreşte să redevină membru al USR, el va urma procedurile prevăzute la Anexa 2. Regulamentul Comisiei de Validare;
prin excludere, pentru încălcarea prevederilor Statutului prin fapte care au adus USR prejudicii materiale, morale şi de imagine grave. Deciziile de suspendare sau excludere sunt luate de Consiliul USR la propunerea Comisiei de Monitorizare, Suspendare şi Excludere, care funcţionează conform Regulamentului propriu.
Cap. 4 Membrii de onoare
Art. 10 Uniunea Scriitorilor din România poate acorda titlul de membru de onoare al USR unor personalități culturale cu activitate în străinătate (scriitori, editori, traducători literari, jurnaliști culturali etc.), cu merite deosebite în sprijinirea și promovarea literaturii române.
Art. 11 Titlul de membru de onoare al USR este onorific, cei distinși cu acest titlu neavând drepturile și obligațiile pe care le au membrii USR, conform prezentului Statut (Cap. 3). Titlul de membru de onoare al USR este o formă de recompensare simbolică pentru activitatea unei personalități literare din străinătate în beneficiul literaturii române.
Art. 12 Titlul de membru de onoare al USR se acordă de către CD al USR, prin vot, în urma propunerii făcute de un membru al CD sau al CUSR și pe baza analizei CV-ului acelui candidat. În condiții excepționale, titlul de membru de onoare al USR se poate retrage de către CD, tot prin vot.
Cap. 5 Organizarea USR
Art. 13 USR se compune din Filiale locale. În Bucureşti, dat fiind numărul mare de membri, există mai multe Filiale, organizate pe genuri literare, şi anume: Filiala Bucureşti – Poezie, Filiala Bucureşti – Proză, Filiala Bucureşti – Critică, Eseistică şi Istorie Literară, Filiala Bucureşti – Dramaturgie, Filiala Bucureşti – Literatură pentru Copii şi Tineret, Filiala Bucureşti – Traduceri Literare. Cele 6 Filiale din Bucureşti îşi aleg propriile conduceri, ca orice Filială din ţară. La Filiala Târgu Mureș funcționează două secții: română și maghiară.
Art. 14 Filialele din Bucureşti şi Filialele din ţară nu au personalitate juridică. Filialele au autonomie gestionară şi cont în bancă. Ele sunt finanţate din surse proprii (cotizaţii), atrase (sponsorizări, donaţii) şi resurse (subvenţii), obţinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale. În completarea veniturilor Filialelor, USR le poate acorda subvenţii pentru activitatea lor. Filialele trebuie să aibă sedii şi condiţii satisfăcătoare pentru a-şi desfăşura activitatea. Filialele din Bucureşti au un sediu comun. Filialele desfășoară activitate proprie şi acordă premii, conform Regulamentului Juriilor de Premiere.
Art. 15 Pentru a se constitui, o Filială trebuie să aibă minimum 50 de membri.
Art. 16 Candidaţii la calitatea de membru al USR solicită în acelaşi timp calitatea de membru al Filialei locale pe raza căreia domiciliază. Ei pot deveni membri ai altei Filiale numai prin demisie din Filiala de domiciliu şi acceptarea într-o altă Filială sau prin schimbarea domiciliului. Scriitorii din străinătate pot opta pentru oricare dintre Filiale.
Art. 17 În cadrul USR funcţionează următoarele Comisii de specialitate, organizate conform Regulamentelor proprii: Comisia de Cenzori, Comisia de Validare, Comisia de Monitorizare, Suspendare şi Excludere, Comisia de Onoare şi Demnităţi, Comisia Socială, Comisia Minorităţilor, Comisia pentru Relaţii Externe, Comisia pentru Monitorizarea Alegerilor.
Art. 18 În cadrul USR funcţionează Juriul pentru acordarea Premiilor USR pentru volume apărute în anul precedent. În cadrul Filialelor funcţionează jurii proprii. Şi unele, şi celelalte sunt organizate conform Regulamentelor proprii. De asemenea, funcționează și alte jurii alese de CD, organizate, la rândul lor, conform propriilor Regulamente, pentru alte premii de importanță națională pe care le acordă USR.
Cap. 6 Organele de conducere
Art. 19 Adunarea Generală a USR, numită în continuare AG, reprezintă organul suprem de conducere al USR. AG se convoacă în sesiune ordinară o dată la 5 ani, la solicitarea Preşedintelui. AG este compusă din membrii USR care îşi exprimă votul în cadrul Adunărilor Generale ale Filialelor din ţară şi din Bucureşti, numite în continuare AGF. AG poate fi convocată în sesiune extraordinară ori de câte ori este nevoie, la solicitarea Preşedintelui, a Consiliului USR sau a unei treimi din numărul membrilor USR.
Art. 20 AG, prin AGF, are următoarele atribuţii:
dezbate activitatea USR, a Preşedintelui şi a Vicepreşedintelui, precum şi a Comitetului Director şi a Consiliului USR din perioada scursă de la AG precedentă; votează raportul de activitate al conducerii USR prezentat de Preşedinte;
alege Preşedintele pentru un mandat de 5 ani, pe baza unui proiect de conducere a USR, făcut public cu cel puţin o lună înainte de data începerii alegerilor; AG poate revoca Preşedintele în aceleaşi condiţii de vot. Candidatul care întruneşte cel mai mare număr de voturi ale membrilor USR participanţi la AG, prin AGF, este ales Preşedinte al USR. În caz de balotaj, se repetă alegerile în termen de 30 de zile, în aceleaşi condiţii de vot, cu participarea candidaţilor care au întrunit un număr egal de voturi.
Art. 21 Consiliul USR, numit în continuare CUSR, este format din reprezentanţii Filialelor din ţară şi din Bucureşti, aleşi prin vot în cadrul AGF. CUSR are un mandat de 5 ani.
Art. 22 CUSR se întruneşte în sesiuni ordinare de două ori pe an, în martie şi în noiembrie sau decembrie. Pentru CUSR, cvorumul este de jumătate plus unu dintre membrii săi. CUSR adoptă hotărâri valabile cu jumătate plus unu din membrii prezenţi. La solicitarea Preşedintelui ori a unei treimi din membrii săi, CUSR poate fi convocat în sesiune extraordinară.
Art. 23 CUSR are următoarele atribuţii:
modifică prin vot Statutul USR, în funcţie de eventualele modificări ale legii sau ori de câte ori este nevoie;
alege prin vot, la propunerea Preşedintelui, Vicepreşedintele, pe care îl poate revoca în aceleași condiții;
alege prin vot Comisia de Monitorizare, Suspendare şi Excludere, Comisia Socială, Comisia de Onoare şi Demnităţi, Comisia Minorităţilor, Comisia pentru Relaţii Externe, Comisia de Cenzori, Comisia de Monitorizare a Alegerilor;
analizează activitatea Comitetului Director desfăşurată între sesiuni, verificând aplicarea hotărârilor AG şi a propriilor sale hotărâri; aprobă cheltuielile care depăşesc suma de 30.000 de euro și ia decizii cu impact mai mare de 30.000 euro privind patrimoniul USR;
îi propune Comitetului Director îmbunătăţiri ale activităţii curente şi teme de activitate noi;
dezbate activitatea Filialelor;
dezbate şi aprobă, prin vot deschis, la sesiunea din noiembrie sau decembrie, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul următor; la sesiunea din martie dezbate şi aprobă, tot prin vot deschis, bilanţul contabil pentru anul precedent, precum şi raportul Comisiei de Cenzori; aprobă, dacă e cazul, prin vot deschis, rectificări bugetare;
aprobă, prin vot deschis, la sesiunea din noiembrie sau decembrie, propunerile Comisiei de Validare și ale Comisiei de Monitorizare, Suspendare şi Excludere;
aprobă, prin vot deschis, înfiinţarea/ desfiinţarea de Filiale;
stabileşte, prin vot deschis, cuantumul cotizaţiei;
aprobă, prin vot deschis, Regulamentele de funcţionare ale Comisiilor speciale din subordinea lui, precum şi Regulamentul Juriului de premiere pentru volume apărute în anul precedent;
alege, prin vot deschis, la propunerea Comitetului Director, Juriul pentru Premiile USR pentru volume apărute în anul precedent;
aprobă, prin vot secret, propunerile Comitetului Director de acordare a unor indemnizații de merit. Pe lângă membrii CUSR, au dreptul să voteze acordarea indemnizațiilor de merit și membrii Comitetului Director care nu sunt membri CUSR.
Art. 24 CUSR este compus din reprezentanţii Filialelor după o regulă de proporţionalitate, astfel: la Filialele cu până la 150 de membri, reprezentantul în CUSR este Preşedintele ales al Filialei. La Filialele având între 150 și 300 de membri, reprezentanţii în CUSR sunt Preşedintele ales al Filialei şi un membru ales de AGF. La Filialele cu peste 300 de membri, reprezentanţii în CUSR sunt Preşedintele Filialei şi 2 membri aleşi de AGF. La aceştia, se adaugă, ca membri ai CUSR cu drept de vot, Preşedintele, Vicepreşedintele USR și Secretarul General al USR. Filiala Chișinău are 2 reprezentanți în CUSR cu drept de vot: Președintele Filialei Chișinău a USR și Președintele Comitetului de Conducere al Filialei Chișinău a USR. La ședințele CUSR participă, fără drept de vot, directorii de departamente: Directorul de Programe Interne, Directorul de Programe Externe, Directorul de Imagine și Comunicare, Directorul Economic și Directorul Administrativ.
Art. 25 Membrul CUSR care – din motive obiective – absentează de la ședința ordinară sau extraordinară a CUSR, poate desemna un alt membru al Comitetului de Conducere al respectivei Filiale a USR, care să îl reprezinte. Dacă o persoană nu mai face parte din CUSR (prin demisie sau din alte motive), va fi înlocuită cu un alt membru al Filialei respective, ales conform prezentului Statut.
Art. 26 Comitetul Director, numit în continuare CD, se constituie imediat după prima reuniune a CUSR pentru un mandat de 5 ani şi are următoarea componenţă: Preşedintele USR, Vicepreşedintele USR și Președinții Filialelor cu peste 150 de membri sau un reprezentant al acestora nominalizat de CCF la propunerea Președintelui Filialei. La aceştia se adaugă, ca membri ai CD cu drept de vot, Secretarul General al USR și directorii departamentelor de Programe Interne, Programe Externe, Imagine și Comunicare. La ședințele CD participă, fără drept de vot, Directorul Economic și Directorul Administrativ. Pentru CD, cvorumul este de jumătate plus unu dintre membrii săi. CD adoptă hotărâri valabile cu jumătate plus unu din membrii prezenţi. La solicitarea Preşedintelui ori a unei treimi din membrii săi, CD poate fi convocat în sesiune extraordinară.
Art. 27 Membrul CD care – din motive obiective – absentează de la ședința ordinară sau extraordinară a CD, poate desemna un alt membru al Comitetului de Conducere al respectivei Filiale care să îl reprezinte. Dacă o persoană nu mai face parte din CD (prin demisie sau din alte motive), va fi înlocuită cu un alt membru, ales conform prezentului Statut.
Art. 28 CD se întruneşte ori de câte ori este necesar, la solicitarea Preşedintelui sau a unei treimi din membrii CD.
Art. 29 CD are următoarele atribuţii:
duce la îndeplinire hotărârile AG şi CUSR;
dezbate şi aprobă proiecte şi programe prezentate de Filiale sau de către membri ai USR, stabilind cuantumul finanţării acestora;
verifică încasarea timbrului literar şi a altor sume rezultate din venituri proprii, subvenţii ori sponsorizări;
îi numeşte prin vot, la propunerea Preşedintelui USR prin consultare cu Vicepreședintele USR, pe Secretarul General al USR și pe directorii de departamente: Directorul de Programe Interne, Directorul de Programe Externe, Directorul de Imagine și Comunicare – care au drept de vot în CD, Directorul Economic, Directorul Administrativ – care participă la ședințele CD ca invitați, fără drept de vot; aceștia pot fi revocați în aceleași condiții;
aprobă cheltuielile curente, de orice fel, până la suma de 30.000 de euro, conform bugetului anual adoptat de CUSR și ia decizii cu impact de 30.000 euro sau mai mic asupra patrimoniului USR; stabileşte periodic cuantumul ajutoarelor pe care le acordă Comisia Socială;
aprobă schimburile culturale, bursele, indemnizaţiile de călătorie, precum şi cuantumul lor;
îi selectează, dintre solicitanții indemnizației de merit, pe cei care îndeplinesc cât mai multe criterii prevăzute în normele de aplicare a Legii nr. 118/ 2002 și îi propune CUSR, care alege, prin vot secret, beneficiarii. Membrii CD care nu sunt membri ai CUSR au drept de vot alături de membrii CUSR la acordarea indemnizației de merit;
își îndeplinește atribuțiile privind buna funcționare a revistelor USR (conform Cap. 9);
alege, prin vot, la propunerea Preşedintelui, membrii Comisiei de Validare;
j) alege, prin vot, membrii juriilor pentru premiile de importanță națională acordate de USR singură sau împreună cu diverși parteneri, după caz;
la ultima sesiune din an stabilește lista premiilor care sunt considerate Premii ale USR (acestea contează pentru acordarea indemnizației de merit) și lista premiilor care sunt considerate Premii de Debut ale USR (acestea contează pentru primirea în USR);
alege, conform prevederilor prezentului Statut, membrii de onoare ai USR.
Art. 30 Preşedintele USR e ales, prin vot, pentru un mandat de 5 ani, de AG, compusă din membrii USR care îşi exprimă votul în cadrul AGF din ţară şi din Bucureşti. Funcția de Președinte al USR poate fi ocupată de aceeași persoană doar pentru două mandate complete (de 5 ani fiecare).
Procedura de alegere a Preşedintelui este următoarea: cu minimum o lună înainte de începerea procesului de alegeri, candidaţii la preşedinţie îşi depun candidatura la secretariatul USR şi îşi fac cunoscut proiectul de conducere care va fi publicat pe site-urile USR şi ale Filialelor. Candidaturile nedepuse în termen nu vor fi luate în considerare. Toţi candidaţii pot participa, pentru a-şi susţine candidatura, la toate AGF din ţară şi din Bucureşti. Membrii prezenţi la AGF votează într-o urnă Preşedintele Filialei, Comitetul de Conducere al Filialei şi, unde e cazul, reprezentanţii în CUSR, iar într-o altă urnă îl votează pe Preşedintele USR. Urna cu voturile exprimate pentru Preşedintele USR se sigilează de către Comisia de Monitorizare a Alegerilor, numită în continuare CMA. CMA va avea grijă să păstreze, într-un spaţiu securizat, toate urnele cu voturile exprimate pentru Preşedintele USR. La încheierea procesului de alegeri, toate aceste urne vor fi deschise simultan şi voturile vor fi numărate de către CMA. Candidaţii la preşedinţia USR pot asista la numărarea voturilor.
Art. 31 Preşedintele USR coordonează activitatea generală şi curentă a USR între două AG ordinare.
Art. 32 Preşedintele USR are următoarele atribuţii:
reprezintă USR în raporturile cu autorităţile statului, cu instituţiile şi persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
apără interesele profesionale, sociale şi materiale ale breslei scriitoriceşti;
îl propune CUSR pe candidatul la funcţia de Vicepreşedinte şi, după alegerea acestuia, îi stabileşte domeniul de responsabilitate;
semnează acordurile, convenţiile, protocoalele şi parteneriatele USR;
supune aprobării CD cheltuielile curente ale USR;
verifică şi răspunde de patrimoniul USR;
prezintă rapoarte anuale CUSR şi lunare, CD;
aprobă încadrarea, promovarea, sancţionarea şi desfacerea contractelor de muncă ale personalului încadrat în administraţia centrală şi în toate celelalte subunităţi ale USR, ca și salariile ori indemnizațiile acestora;
aprobă cheltuieli de până la 10.000 de euro;
îl împuterniceşte pe Vicepreședinte să acorde ajutoare de urgenţă membrilor USR şi salariaţilor USR, precum şi rudelor sau mandatarilor acestora în caz de deces ori de indisponibilitate;
desemnează, prin ordin, persoane din conducerea USR care să semneze în numele USR acte bilaterale cu persoane fizice și juridice, precum contracte, convenţii, protocoale si alte acte de parteneriat privind exploatarea patrimoniului USR, închirieri de spaţii, obţinere de subvenţii şi sponsorizări etc.;
Președintele USR nu are dreptul să facă parte din niciuna din Comisiile USR și nici din Juriul Premiilor USR pentru volume apărute în anul precedent.
Art. 33 Dacă postul de Președinte al USR se vacantează, Vicepreședintele USR devine Președinte interimar, având datoria să convoace de urgență CUSR, care stabilește data și condițiile de desfășurare a AG pentru alegerea Președintelui USR, pentru un mandat egal cu durata rămasă din mandatul în curs.
Art. 34 Vicepreședintele USR are următoare atribuții:
coordonează activitatea de programe externe și finanțări europene desfășurată de Departamentul de Relații Externe;
coordonează activitatea Departamentului de Comunicare și Imagine;
reprezintă USR, prin delegarea de către Președintele USR, în relațiile cu autoritățile statului și diferite alte entități instituționale din țară și din străinătate;
îndeplinește și alte atribuții fixate de Președintele USR;
Vicepreședintele USR nu are dreptul să facă parte din niciuna din Comisiile USR.
Art. 35 Dacă postul de Vicepreședinte al USR se vacantează, Președintele USR convoacă CUSR în ședință extraordinară pentru alegerea unui nou Vicepreședinte, conform prezentului Statut.
Cap. 7 Filialele
Art. 36 Filialele se constituie dacă au cel puţin 50 de membri, sediu şi dotări corespunzătoare. În localităţile în care locuiesc cel puţin 10 membri ai unei Filiale, se pot constitui Reprezentanţe făcând parte din Filiala cea mai apropiată geografic. Aceste Reprezentanțe sunt conduse de un secretar ales prin vot secret de membrii Reprezentanței. Nu pot funcționa Reprezentanțe ale unei Filiale în localitățile în care există deja o Filială a USR.
Art. 37 Organele de conducere ale Filialei sunt următoarele: AGF, Comitetul de Conducere al Filialei, numit în continuare CCF, şi Preşedintele Filialei.
Art. 38 AGF se întruneşte în sesiune ordinară la fiecare 5 ani, cu convocarea tuturor membrilor Filialei, şi alege, prin votul exprimat de membrii prezenţi, CCF compus din 5 membri, în care este inclus şi Preşedintele ales al Filialei. De asemenea, AGF îl alege prin vot, în aceeaşi sesiune ordinară, pe Preşedintele Filialei, care este candidatul cu cele mai multe voturi exprimate. La Filialele cu mai puţin de 150 de membri, Preşedintele ales este membru în CUSR. La Filialele cu peste 150 de membri, AGF alege prin vot, pe lângă președintele Filialei, încă un reprezentant al său în CUSR. Într-o urnă separată, AGF votează Preşedintele USR. La Filialele cu peste 300 de membri, AGF îşi alege prin vot, pe lângă președintele Filialei, 2 reprezentanţi în CUSR și al doilea reprezentant în CD. AGF poate fi convocată în sesiune extraordinară la solicitarea Preşedintelui Filialei sau a unei treimi din membrii Filialei. AGF întrunită în sesiune extraordinară îl poate revoca pe Preşedintele Filialei.
Art. 39 AGF hotărăşte asupra tuturor activităţilor şi problemelor Filialei. Hotărârile AGF se iau cu votul majoritar al membrilor prezenţi.
Art. 40 CCF se întruneşte în sesiune ordinară de două ori pe an sau ori de câte ori e nevoie, la solicitarea Preşedintelui Filialei sau a unei treimi din membrii săi. Pentru CCF, cvorumul este de jumătate plus unu dintre membrii săi. Votul este valabil cu jumătate plus unu din participanţi. La solicitarea Preşedintelui Filialei ori a unei treimi din membrii săi, CCF poate fi convocat în sesiune extraordinară.
Art. 41 Preşedintele Filialei coordonează activitatea Filialei. Preşedintele Filialei este membru cu drept de vot al CUSR.
Art. 42 AGF are următoarele atribuţii:
alege Preşedintele USR;
alege Preşedintele Filialei, pe care îl poate revoca în aceleaşi condiţii de vot;
alege CCF;
alege reprezentantul/ reprezentanţii săi în CUSR, altul decât Preşedintele pentru Filialele cu peste 150 membri/ alţii decât Preşedintele pentru Filialele cu peste 300 de membri;
îi propune CCF proiecte şi programe, precum şi activităţi specifice;
dezbate şi aprobă proiecte, programe şi alte activităţi specifice ale Filialei.
Art. 43 CCF are următoarele atribuţii:
coordonează activitatea Filialei între două AGF;
pune în aplicare proiectele şi programele Filialei;
îi propune Comisiei de Validare noi membri ai Filialei;
alege Juriul de acordare a premiilor anuale;
verifică situaţia încasării cotizaţiilor şi îi comunică, prin Preşedinte, Comisiei de Monitorizare, Suspendare şi Excludere respectarea sau nerespectarea Statutului;
gestionează în interesul Filialei sumele rezultate din cotizaţii şi toate fondurile proprii atrase (subvenţii, sponsorizări);
atrage subvenţii şi sponsorizări pentru activităţile sale;
hotărăşte participările la proiecte şi programe culturale, precum şi strategia care privește activitatea Filialei.
Art. 44 Membrii CCF care absentează din motive întemeiate de la o ședință a CCF pot delega un alt membru CCF care să îi reprezinte prin vot. Dacă o persoană nu mai face parte din CCF (prin demisie sau din alte motive), va fi înlocuită cu următorul candidat în ordinea voturilor.
Cap. 8 Patrimoniul USR
Art. 45 Patrimoniul USR se compune din bunurile şi valorile aflate în posesia sa la constituire ori dobândite ulterior, indiferent sub ce titlu.
Art. 46 Încetarea calităţii de membru al USR nu conferă niciun drept cu privire la patrimoniul acesteia.
Art. 47 Veniturile USR sunt:
proprii;
atrase.
Art. 48 Veniturile proprii provin din:
cotizaţii;
contracte economice cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, concesiuni, închirieri, subînchirieri etc.;
venituri din activităţile prevăzute la Cap. 2, Obiectul de activitate;
sumele provenite din colectarea timbrului literar;
exploatarea unor bunuri proprii.
Art. 49 Veniturile atrase sunt:
subvenţii de la bugetul de stat sau alte instituţii publice;
fonduri europene nerambursabile şi alte sume provenind de la instituţii din străinătate;
sponsorizări;
donaţii;
credite;
orice alte sume sau bunuri destinate USR, în condiţiile legii, rambursabile sau nerambursabile.
Cap. 9 Revistele USR
Art. 50 USR are în proprietate mai multe reviste literare pe care le editează în exclusivitate sau împreună cu fundațiile sau asociațiile acestora, după cum urmează: România literară (săptămânal), Helikon (bilunar), Viața Românească, Luceafărul de dimineață, Steaua, Orizont, Convorbiri literare, Ramuri și Apostrof (lunare).
Art. 51 CD validează prin vot conducătorul fiecăreia dintre revistele sale (directorul sau, după caz, directorul executiv sau redactorul-șef), aflat în funcție la data adoptării prezentului Statut.
Art. 52 În cazul vacantării unor posturi de director, director executiv, redactor-șef al unei reviste aflate în proprietatea USR, CD desemnează prin vot directorul sau directorul executiv sau redactorul-șef al publicației respective.
Art. 53 Directorul, directorul executiv, redactorul-șef al unei reviste a USR își alcătuiește – conform propriilor necesități editoriale și în limitele bugetului disponibil – structura redacțională și componența redacției.
Art. 54 Directorul, directorul executiv, redactorul-șef al unei reviste a USR stabilește, împreună cu redacția, politica editorială, conținutul revistei, ca și colaboratorii, fără ingerințe din afară.
Cap. 10 Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 55 Filialele care nu au sedii şi condiţii satisfăcătoare pentru a-şi desfăşura activitatea pot să fie desfiinţate, prin hotărârea CUSR, iar membrii lor vor fi transferaţi la Filiala cea mai apropiată de domiciliul acestora, conform opţiunii fiecăruia.
Art. 56 Desfiinţarea USR poate fi hotărâtă de AG prin votul a cel puţin două treimi dintre membrii USR. Lichidarea patrimoniului, după desfiinţare, se face potrivit legii.
Art. 57 Prezentul Statut poate fi modificat de către CUSR ori de câte ori o cere contextul legislativ şi ori de câte ori este nevoie.
Art. 58 Prezentul Statut a fost aprobat de CUSR în data de 29 aprilie 2024. În mandatul incomplet 2024-2028 se fac alegeri numai pentru funcțiile vacante sau nou create. Celelalte funcții rămân ocupate de cei aleși la alegerile din anul 2023.
Notă
USR nu este o asociație sau o fundație în acord cu prevederile OG 26/2000, ci a fost înființată ca entitate de utilitate publică de către Prezidiul Marii Adunări Naționale prin Decretul nr. 267/1949, act cu putere de lege.
Conform Art. 85 din OG nr. 26/2000, „Persoanele juridice de utilitate publică – asociații, fundații sau alte organizații de acest fel – înființate prin legi, ordonanțe, decrete-lege, hotărâri ale Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intră sub incidența prevederilor prezentei ordonanțe, ci rămân supuse reglementărilor speciale care stau la baza înființării și funcționării lor.”
Prin hotărâri judecătorești definitive s-a reținut că din întreaga reglementare cuprinsă în OG 26/2000 și Regulamentul de înregistrare în registrele deținute de judecătorie și respectiv tribunal, uniunile înființate în baza decretelor-lege nu sunt supuse înregistrării în niciun registru, cu atât mai mult nu sunt supuse înregistrării în registrul special păstrat de judecătorie.
Prin urmare, s-a stabilit definitiv faptul că USR nu este supusă înscrierii în registrul asociațiilor și fundațiilor.
Anexa 1
Regulamentul Comisiei de Cenzori
Art. 1 Comisia de Cenzori, numită în continuare CC, verifică anual activitatea economico-financiară a USR şi a Filialelor. CC prezintă un raport în faţa CUSR, în prima şedinţă anuală a acestuia din luna martie. La sfârşitul mandatului de 5 ani, CC pune un raport la dispoziţia AGF-urilor.
Art. 2 CC este aleasă pe un mandat de 5 ani de către CUSR, la propunerea CD. CC se compune din 5 membri ai USR, de preferinţă economişti ori experţi contabili care nu fac parte din niciun alt organism de conducere al USR ori al Filialelor şi din nicio altă Comisie a USR. În prima sa reuniune, CC îşi alege Preşedintele, însărcinat cu prezentarea raportului. Membrii CC adoptă hotărâri valabile prin consens. Opiniile separate sunt aduse în faţa CUSR, cu motivaţia de rigoare. CUSR poate să invalideze respectiva hotărâre a CC şi/ sau opiniile separate. În cazul vacantării unuia dintre cele 5 posturi, CD propune un înlocuitor, sub rezerva validării de către CUSR în prima şedinţă anuală din martie.
Anexa 2
Regulamentul Comisiei de Validare
Art. 1 Comisia de Validare, numită în continuare CV, este aleasă prin vot, la propunerea Preşedintelui, în prima şedinţă a noului CD, pentru un mandat de 5 ani; Preşedinţii de Filiale nu pot fi membri ai CV.
Art. 2 CV este compusă din 7 membri şi hotărăşte valabil prin votul a cel puţin 4 dintre membrii săi. CV îşi alege, în prima sa şedinţă, un Preşedinte pentru un mandat de 5 ani.
Art. 3 CV se întruneşte ori de câte ori consideră necesar şi supune propunerile sale votului membrilor CUSR la şedinţa din luna noiembrie sau decembrie.
Art. 4 CV propune acordarea calităţii de membru USR la solicitarea Filialelor, care are la bază dosarul solicitantului.
Dosarul solicitantului cuprinde:
- cerere individuală de primire;
- câte un exemplar din cărţile publicate, în număr de cel puţin trei (poezie, proză, teatru, inclusiv reprezentat, literatură pentru copii şi tineret, eseu, istorie literară, critică literară sau teorie literară şi traduceri literare în şi din limba română). În cazul autorilor deţinători ai unui Premiu de Debut al USR, admiterea se poate face cu o singură carte. Deținătorii Premiilor de Debut ale Filialelor pot să-și depună dosarul la Filială pentru a fi trimis spre evaluare la CV;
- copii după cel puţin două cronici/ recenzii pentru fiecare volum publicat, apărute în reviste literare (de preferinţă, revistele editate de USR – Cap. 9 din prezentul Statut) şi semnate de critici literari, cronicari literari sau scriitori cu autoritate profesională recunoscută pe plan naţional.
În cazul dramaturgilor, volumele pot fi înlocuite cu piese reprezentate pe scena unor teatre.
În cazul traducătorilor literari, cronicile pot fi înlocuite cu 3 recomandări pentru întreaga lor operă, solicitate unor personalităţi importante din domeniul traducerilor literare. De asemenea, pentru traducători vor fi determinante prestigiul editurilor unde sunt publicate volumele, importanţa autorului tradus şi dificultatea filologică a textelor respective.
Criteriul pentru volumele propuse de candidaţi este să aparţină genurilor literare: poezie, proză, critică şi istorie literară, eseistică literară, literatură pentru copii, dramaturgie sau traduceri literare.
Art. 5 Dacă o persoană nu mai face parte din CV (prin demisie sau din alte motive), va fi înlocuită cu un alt membru ales de CD. Membrii CV își pierd această calitate după trei absențe nemotivate, fiind înlocuiţi cu alți membri votați de CD.
Art. 6 La propunerea CV, deciziile se validează de CUSR prin votul majoritar al membrilor prezenți. Decizia CUSR i se comunică solicitantului prin orice mijloace de comunicare care asigură dovada trimiterii. În cazul respingerii unui dosar, i se comunică solicitantului motivele acestei decizii. USR își rezervă dreptul de a accepta sau nu un candidat în funcție de propriile criterii de valoare literară.
Anexa 3
Regulamentul Comisiei de Monitorizare a Alegerilor (CMA)
Comisia de Monitorizare a Alegerilor, numită în continuare CMA, se constituie după cum urmează: Președintele CMA și câte un reprezentant desemnat de fiecare candidat în parte. În ultima şedinţă a Consiliului USR, dinainte de începerea procesului electoral, se alege Preşedintele CMA şi un președinte supleant al Comisiei, care poate activa dacă acest lucru se impune în procesul de alegeri. Cu minimum o lună înainte de începerea alegerilor, fiecare candidat la președinție își desemnează reprezentantul în CMA. Preşedintele CMA trebuie să participe la toate AGF din Bucureşti şi din ţară şi să preia urna sigilată, pe care o va depune într-un spaţiu securizat. La încheierea procesului de votare, CMA, în întregul ei – în ședința CUSR care validează alegerea Președintelui – desigilează urna şi numără voturile. Candidaţii la preşedinţie pot participa la desigilarea urnelor şi la numărătoarea voturilor. Numărătoarea este valabilă chiar dacă un candidat sau mai mulţi lipsesc.
Anexa 4
Regulamentul Comisiei de Monitorizare, Suspendare şi Excludere
Art. 1 Comisia de Monitorizare, Suspendare şi Excludere, numită în continuare CMSE, este aleasă prin vot, pentru un mandat de 5 ani, în prima şedinţă a noului Consiliu.
Art. 2 CMSE este compusă din 5 membri şi hotărăşte valabil prin votul a cel puţin 3 dintre membrii săi; CMSE, în prima sa şedinţă, îşi alege Preşedintele pentru un mandat de 5 ani.
Art. 3 CMSE se întruneşte ori de câte ori consideră necesar şi supune propunerile sale votului membrilor CUSR.
Art. 4 Sancțiunile care îi pot fi aplicate unui membru USR sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea;
c) excluderea din USR.
Art. 5 Preşedintele Filialei îi prezintă CMSE, în primul trimestru al anului, lista actualizată a membrilor Filialei, precum și situaţia nominală a plăţii cotizaţiilor din anul precedent. Pentru neplata cotizaţiei timp de 1 an sau mai mult, se aplică suspendarea din drepturile prevăzute la Art. 7 din prezentul Statut. În baza acestei situaţii, CMSE stabileşte membrii USR care urmează a fi suspendaţi din drepturi. La propunerea CMSE, suspendarea se validează de CUSR.
Art. 6 În momentul plăţii cotizaţiei pe toată perioada restantă, membrul USR care a fost suspendat este repus în drepturi după aceeaşi procedură.
Art. 7 CMSE poate propune sancţionarea inclusiv prin excluderea din USR a unui membru care săvârșește orice faptă prin care:
aduce atingere drepturilor personal nepatrimoniale ale USR;
produce prejudicii materiale USR;
încalcă principiile prevăzute la Cap. 1, Art. 2 din prezentul Statut;
încalcă dispozițiile legale care sancționează faptele săvârșite ca infracțiuni care aduc atingere prestigiului breslei;
încalcă dispozițiile prezentului Statut sau dispozițiile legale care reglementează organizarea și funcționarea USR.
Art. 8 La propunerea CMSE, sancțiunea se validează de CUSR prin decizie adoptată cu majoritatea voturilor membrilor prezenți. Decizia CUSR i se comunică membrului sancționat prin orice mijloace de comunicare care asigură dovada trimiterii.
Art. 9 Membrii CMSE își pierd această calitate după trei absențe nemotivate, fiind înlocuiţi cu alți membri aleși conform prezentului Statut. Dacă o persoană nu mai face parte din CMSE (prin demisie sau din alte motive), va fi înlocuită cu un alt membru ales de CD.
Anexa 5
Regulamentul Comisiei de Onoare şi Demnităţi
Art. 1 Comisia de Onoare şi Demnităţi, numită în continuare COD, analizează reclamaţiile formulate de membri ai USR împotriva altor membri ai USR, referitoare la comportamente ori atitudini ale acestora și soluţionează, cu respectarea dreptului de opinie al tuturor părţilor şi a dreptului la apărare, diferendele între membrii Filialei, precum şi cele dintre organele de conducere ale Filialei şi membrii săi. COD se întruneşte de câte ori este nevoie.
Art. 2 COD este aleasă pe 5 ani şi se compune din 5 membri ai USR, personalităţi cu o reputaţie recunoscută de breaslă, care nu fac parte din conducerea USR, a Filialelor sau a altor Comisii.
Art. 3 COD emite comunicate de presă, aduse în prealabil la cunoştinţa CD, referitoare la cazurile care i-au fost reclamate. Comunicatele sunt adoptate cu majoritate de voturi. Opiniile separate sunt prezentate CD. COD nu aplică sancţiuni, dar le poate propune, atunci când e cazul. CMSE e singura care are responsabilităţi în această privinţă, iar deciziile acesteia trebuie validate de CUSR.
Art. 4 COD poate înainta CD şi CUSR propuneri privind membrii USR care urmează să primească ordine şi medalii sau care urmează să fie omagiaţi de breaslă pentru activitatea lor literară.
Anexa 6
Regulamentul Comisiei Sociale
Art. 1 Comisia Socială, numită în continuare CS, este aleasă de CUSR pentru un mandat de 5 ani.
Art. 2 Comisia se compune din 5 membri. Preşedintele este ales din rândul membrilor Comisiei, în prima ei reuniune, pentru un mandat de 5 ani. Preşedintele şi membrii CS pot fi membri și în alte organisme de conducere ale USR și ale Filialelor, cu excepţia Comisiei de Cenzori.
Art. 3 Atribuţiile CS sunt următoarele:
acordă membrilor USR ajutoare ocazionale;
stabileşte, în funcţie de necesităţi, frecvenţa şi sumele acordate ocazional.
Anexa 7
Regulamentul Comisiei Minorităţilor
Art. 1 Comisia Minorităţilor, numită în continuare CM, are un mandat de 5 ani şi se compune din 5 membri USR desemnaţi de CD dintre propunerile primite din partea membrilor USR care aparţin minorităţilor naţionale. CM, în prima sa şedinţă, îşi alege Preşedintele pentru un mandat de 5 ani.
Art. 2 CM are următoarele atribuţii:
stabileşte titlurile cărţilor, scrise în limbile minorităţilor naţionale, care urmează să fie nominalizate pentru Premiile USR. Există, de asemenea, 3 premii pentru scriitorii aparținând minorităților naționale, și anume: 1 premiu pentru literatură în limba maghiară, 1 premiu pentru literatură în celelalte limbi ale minorităților (care se va acorda în fiecare an prin rotație), precum și 1 premiu de debut pentru literatură în limba maghiară;
dezbate şi propune programe şi proiecte specifice;
dezbate şi decide, în conformitate cu legile în vigoare, în orice problemă care prezintă interes pentru minorităţile naţionale; face propuneri în orice problemă de interes general.
Anexa 8
Regulamentul Comisiei pentru Relaţii Externe
Art. 1 Comisia pentru Relaţii Externe, numită în continuare CRE, este aleasă de CUSR, pentru un mandat de 5 ani.
Art. 2 Comisia se compune din 5 membri. Preşedintele este ales din rândul membrilor Comisiei, în prima ei reuniune, pentru un mandat de 5 ani. Preşedintele şi membrii CRE pot fi membri şi în alte organisme de conducere ale USR și ale Filialelor, cu excepţia Comisiei de Cenzori.
Art. 3 Atribuţiile CRE sunt următoarele:
avizează nominalizările privind participarea unor scriitori la programe culturale în străinătate, în cadrul acordurilor cu organisme scriitoriceşti din alte ţări;
avizează acordarea de burse şi indemnizaţii de călătorie;
propune traducerea unor opere reprezentative, pentru o mai bună cunoaştere a literaturii române în străinătate;
participă, prin unul sau mai mulţi dintre membrii săi, la întâlnirile cu scriitorii străini invitaţi ai USR;
face demersuri pentru obținerea de finanțări din străinătate pentru diverse proiecte și programe literare.
Anexa 9
Regulamentul Juriilor de Premiere
Art. 1 Premiile USR sunt acordate de un Juriu, ales de CUSR la propunerea CD, în ultima sa reuniune din an. Juriul este compus din 7 membri şi este ales pentru un mandat de 1 an. Membrii Juriului nu pot să reprezinte interesele unei case de editură (patroni, angajaţi etc.). Juriile pot fi realese – în totalitate sau în parte – ori schimbate la încheierea mandatului.
Art. 2 Juriul se reuneşte ori de câte ori este nevoie, în prima parte a fiecărui an, ia în discuţie apariţiile editoriale din anul precedent şi face publice nominalizările până la data de 1 mai a anului respectiv. În intervalul 1 mai – 1 iunie, Juriul alege cărţile câştigătoare pentru fiecare categorie în parte. Deciziile Juriului sunt valide dacă au întrunit minimum 4 voturi. Decernarea premiilor are loc cel mai târziu în luna iunie, în cadrul unei gale organizate de USR.
Art. 3 Categoriile de Premii USR sunt următoarele: Premiul Naţional (care i se acordă unui scriitor reprezentativ pentru întreaga operă), Cartea de Poezie, Cartea de Proză, Cartea de Teatru, Cartea de Critică, Eseu şi Istorie Literară, Cartea de Debut, Cartea pentru copii şi Tineret şi Traduceri Literare. Juriul are la dispoziţie două Premii Speciale. Există, de asemenea, 3 premii pentru scriitorii aparținând minorităților naționale, și anume: 1 premiu pentru literatură în limba maghiară, 1 premiu pentru literatură în celelalte limbi ale minorităților (care se va acorda în fiecare an prin rotație), precum și 1 premiu de debut pentru literatură în limba maghiară. În ceea ce privește acordarea Premiilor USR pentru scriitorii aparținând minorităților naționale, responsabilitatea exclusivă îi revine Comisiei Minorităților.
Art. 4 Deținătorii Premiului Național nu mai pot candida la Premiile USR pentru volume apărute în anul precedent. Membrii USR nu pot primi 2 ani consecutivi Premiul USR pentru volume apărute în anul precedent. La Premiile USR pentru volume apărute în anul precedent pot concura doar volume cu conținut inedit, nu antologii sau reeditări, fie și parțiale. Volumele candidate trebuie să aibă autor unic.
Art. 5 Premiile neacordate nu pot fi trecute în altă categorie.
Art. 6 Premiile Filialelor se acordă de către jurii compuse din 3-5 membri USR, aleşi pentru un mandat de 1 an de către CCF.
Art. 7 Categoriile de premii acordate de juriile Filialelor sunt următoarele:
la Filialele cu până la 150 de membri – pot fi acordate 3 premii. Acestea pot fi din categoriile: Cartea anului şi/ sau Opera Omnia şi/ sau Premiul de Debut);
la Filialele cu mai mult de 150 de membri – pot fi acordate 5 premii din aceleași categorii: 3 premii Cartea Anului şi maximum două Premii Speciale (pot fi Premiul Opera Omnia şi/ sau Premiul de Debut); acolo unde există un număr semnificativ de scriitori într-o limbă a minorităților naționale, se va acorda un premiu în plus pentru literatură în limba acelei minorități naționale; o carte care a primit Premiul USR nu poate primi ulterior și Premiul Filialei;
În galele de premiere, Filialele pot acorda diplome de excelență unor scriitori, membri ai Filialei, care s-au remarcat prin cărțile publicate și prin activitatea scriitoricească desfășurată. În aceleași gale se pot acorda și premii ale unor instituții culturale: reviste, edituri, biblioteci.
Art. 8 Cuantumul premiilor se stabileşte de către CD al USR, respectiv de CCF, în funcţie de posibilităţile financiare din fiecare an. Juriile de premiere pot acorda şi alte premii în afara celor prevăzute de prezentul Regulament, dacă dispun de sponsorizări, pe care însă le vor lega de numele instituţiei care oferă sponsorizarea.